Magnetoterapia

Jest to metoda terapeutyczna wykorzystująca zmienne pole magnetyczne o indukcjach od 1 do 15 mT, częstotliwościach pola poniżej 100 Hz oraz przebiegach sinusoidalnym, prostokątnym oraz trójkątnym. Natężenie działania pola magnetycznego określa się indukcją magnetyczną w jednostkach (wg Si) Testla. W lecznictwie stosuje się wartości indukcji określone w militeslach (mT) i częstotliwości do 60 Hz. Przebieg pola magnetycznego może być trójkątny, półtrójkatny, prostokątny, sinusoidalny, półsinusoidalny. Efekty działania zmiennego pola magnetycznego są w dużym stopniu, chociaż nie do końca poznane w zakresie mechanizmów działania natomiast znane są efekty działania leczniczego. Dotychczasowe badania wskazują że zmienne pole magnetyczne działa na strukturę błon komórkowych i wpływa na transport jonowy, działa pobudzająco na procesy replikacji i transkrypcji kwasów nukleinowych oraz syntezę białek. Poza tym impulsowe pola magnetyczne ma wpływ na wolne rodniki tlenowe i apoptozę komórek, przyspiesza procesy regeneracji tkanek, działa osteogenetycznie i przeciwzapalnie oraz przeciwbólowo. Magnetoterapia stosowana jest jako leczenie przeciwbólowe, regeneracyjne oraz uspokajające. Metoda ta ma zastosowanie w leczeniu następujących chorób : choroba zwyrodnieniowa stawów , reumatoidalne zapalenie stawów i zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, stany spastyczne, stany pourazowe, owrzodzenia, zaburzenie krążenia obwodowego, osteoporoza, zapalenie jajników, stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona i inne. Magnetoterapia ma też swoje przeciwwskazania.