Karboksyterapia

Jest to metoda wykorzystująca  dwutlenek węgla do celów leczniczych w formie wstrzyknięć podskórnych. Dwutlenek węgla[ CO2] ] jest gazem występującym w przyrodzie, cięższy od powietrza, bezbarwny, o lekko kwaskowatym smaku, dobrze rozpuszczalny w wodzie.  Jest gazem leczniczym występującym w wodach mineralnych wytworzonych w głębi ziemi, w wyniku procesów geologiczno-chemicznych. Jako wolny gaz rozpuszczony  występując w wodach podziemnych w  wodach  leczniczych kwasowęglowych .W formie gazowej dwutlenek węgla stosuje się do kąpieli gazowej oraz do wstrzyknięć podskórnych. Do zabiegów karboksyterapii stosuje się czysty  gaz medyczny wyprodukowany technicznie. W latach 40 XX wieku kardiolodzy francuscy wprowadzili iniekcje CO2 podskórne w celu poprawy krążenia obwodowego w leczeniu owrzodzeń pochodzenia miażdżycowego, w powikłaniach naczyniowych cukrzycy, odleżynach, niedokrwieniu kończyn dolnych na tle miażdżycy. Od lat 90 wprowadzono iniekcje podskórne do leczenia zmian skórnych typu cellulitu. Obecnie postęp techniczny pozwala na szersze stosowanie tej metody w wielu chorobach. Iniekcje CO2 podskórne powodują zwiększenie przepływu krwi w skórze, poprawiają mikrokrążenie, pobudzają angiogenezę ( nowotworzenie naczyń), poprawiają drenaż   limfatyczny, mają działanie przeciwbólowe. Ponadto  poprawiają wygląd i estetykę skóry.  Mają zastosowanie w balneoterapii i medycynie estetycznej .W naszej Klinice rozpoczęliśmy ich stosowanie od kilku lat w następujących chorobach:

• niedokrwienie kończyn dolnych na tle miażdżycy i cukrzycy
  • zespół stopy cukrzycowej
  • polineuropatia cukrzycowa
  • zaburzenia żylno-limfatyczne kończyn dolnych

A ponadto u niektórych chorych  z  rozstępami skórnymi i cellulitem  u osób z otyłością po redukcji masy ciała.